Vocalisten

Wynanda ZeevaarderHildegard
Marc Pantusabt Kuno von Disibodenberg / Volmar / Diabolus
Vocaal kwintet Wishful Singing:
Anne-Christine Wemekamp, Maria Goetze,
Marjolein Verburg, Carolina Luís – Zusters / Virtutes
en Marjolein Stots – Zuster Ricardis / Anima

Ensemble

George Dumitriualtviool
Steven Kampermanklarinetten
Berry van Berkumpijporgel
Dion Nijlandcontrabas

Artistiek concept

Steven Kamperman & Hildegard von Bingenmuziek
Kirsten Roosendaallibretto
Annechien Koerselmanregie

Productie

Vera Selhorst – kostuumontwerp
Jerry Korsmit – interpretatiecoach gregoriaans, vertaling Ordo Virtutum
Roland van Meel – lichtontwerp
Allard Willemse – fotografie
Thies de Waard – grafisch ontwerp
Bowie Verschuuren – trailer
Alex Geurink – audio-opnames

 

Artistiek team

Steven Kamperman

Componist en klarinettist Steven Kamperman heeft een achtergrond in de jazz en wereldmuziek. Met zijn Turks-Nederlandse ensemble Baraná (met Behsat Üvez) tourde hij van 2002 tot 2012 van Mexico tot Siberië en maakte hij furore met projecten die volgens de Volkskrant ‘de Nederlandse wereldmuziek weer voorzagen van scherpte en urgentie’. Sinds 2013 is zijn focus verlegd naar jazz crossover projecten met oude Europese (volks)muziek, onder andere met de Franse draailierspeler Valentin Clastrier. Zijn CD Neoropa - met Michel Godard op serpent en tuba - werd door Jazznu een mijlpaal in de Nederlandse improvisatiemuziek genoemd. Met de jeugdopera Roodhapje (voor Holland Opera) won hij in 2016 de internationale YAM Award voor ‘Best opera’.

Annechien Koerselman

Annechien Koerselman regisseert zowel teksttoneel, muziektheater als opera en daarbij vormt muziek de rode draad in al haar producties. Recent ensceneerde ze o.a. Babyn Jar – Stankovych (National Opera Kiev), Was Lauert da im Labyrinth ­ - Dove (Berliner Philharmoniker), Dijkdrift – Hekkema (Silbersee/Calefax Rietkwintet), Kannst du Pfeifen, Johanna, Gold und Das Geheimnis der blauen Hirsche bij de Deutsche Oper Berlijn, De Boom met het Oor bij Internationaal Kamermuziekfestival en de Opening van het Grachtenfestival. Voor de muziektheatervoorstelling “De Muziekfabriek” (Oorkaan/Calefax Rietkwintet) ontving ze in 2012 de Junge Ohren-Preis.

Kirsten Roosendaal

Kirsten Roosendaal is schrijver van toneel, poëzie, filmscenario's en korte verhalen. Een speciale liefde koestert ze voor teksten in combinatie met muziek. Ze leidde tot 2017 het eigenzinnige kunstenaarsinitiatief RoodNoot dat als broedplaats onder andere de groep Kapok voortbracht. Voor RoodNoot schreef zij teksten die steevast samen met musici werden opgevoerd, onder andere bewerkingen van The Canterbury Tales en De Decamerone. Naast haar werk voor RoodNoot werkte zij met Josse de Pauw aan de tekst voor Mara (uitgevoerd met percussie van Rob Kloet) en schreef voor onder andere het Belgische Berlin (multimedia-voorstellingen, winnaar Vlaamse Cultuurprijs Podiumkunsten 2015) en voor Marthatentatief in Antwerpen.

Vera Selhorst

Scenograaf Vera Selhorst ontwerpt kostumen, decors, beeldende installaties en licht. Haar werk kenmerkt zich door onconventionele vertalingen van tekst, geluid en concepten naar beelden die groot zijn in de uitwerking. Vera studeerde Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Na haar afstuderen heeft ze verschillende projecten gerealiseerd voor onder andere het Kameroperahuis met regisseur Mart van Berckel, Het Van Gogh Museum en Club Gewalt.

Vocalisten

Marc Pantus

Bas/bariton Marc Pantus wordt zowel geroemd om zijn fantastische stem als zijn komische acteertalent. De producties waar hij als opera-, oratorium- en liedzanger aan meewerkte zijn zeer uiteenlopend: van barokopera’s tot Rossini’s ‘Reimsreisje’ bij de Nationale Opera, van Nederlandse Bachvereniging tot Asko | Schönberg en van cross-over dansgezelschap ISH tot acteurscollectief Wunderbaum. Marc, aanvankelijk opgeleid als beeldend kunstenaar, is ook actief als vormgever en regisseur van opera en muziektheater, onder anderen voor Wishful Singing, vocaal ensemble Frommermann en het Coco Collectief.

Wynanda Zeevaarder

De veelzijdige sopraan Wynanda Zeevaarder zingt even makkelijk Mozart als Stockhausen, folk of jazz, en combineert dat met een charismatische podiumpersoonlijkheid. Haar improvisatievermogen en prettige ‘gekte’ maken haar geknipt voor de rol van Hildegard. Ze was o.a te horen bij Holland Opera, Amsterdams Bach Consort, Juerga Ensemble en als muzikaal begeleidster van zwijgende films (o.a. in Moskou, Parijs, Wenen en Bologna). Met haar CD Modinha met gitarist Reinhold Westerheide gooide ze hoge ogen bij pers en publiek.

Wishful Singing

Vijf zangeressen, die méér doen dan alleen maar zingen: dat is Wishful Singing. De vijf klassiek geschoolde zangeressen combineren a cappella zang, een overtuigend verhaal en een theatrale uitvoering op het allerhoogste niveau op een geheel eigen wijze. De zangeressen kennen elkaar van het Nationaal Jeugdkoor. Het klikte muzikaal zo goed dat zij besloten om gezamenlijk verder te gaan in female a cappella, een genre dat hen alle vijf zeer na aan het hart ligt. De topkwaliteit die Wishful Singing sindsdien heeft laten horen én zien, is wereldwijd uniek. Regelmatig zijn er buitenlandse tournees, onder andere door Japan, China, de Verenigde Staten, Duitsland, Spanje, Estland en Italië. Het repertoire is breed en loopt uiteen van werken uit de renaissance en de barok tot volksmuziek, close harmony en hedendaagse muziek.Vorig jaar bracht het kwintet in samenwerking met Herman Finkers de cd In Mysterium uit. Geïnspireerd door deze geslaagde samenwerking breidt Wishful Singing haar repertoire sindsdien verder uit met gregoriaanse muziek. Voor dit project verdiepte Wishful Singing zich samen met specialist Jerry Korsmit verder in het repertoire van Hildegard von Bingen.

Ensemble

George Dumitriu

George is actief als uitvoerder en componist op het gebied van jazz, geïmproviseerde muziek en muziektheater. Hij speelt altviool, viool en daarnaast ook elektrische gitaar verrijkt met live laptopelektronica. Met een achtergrond in klassieke en jazzmuziek, studeerde Dumitriu in Boekarest, Groningen, Amsterdam en New York. Hij werkte o.a. samen met Ambrose Akinmusire, Theo Loevendie, Michel Godard, Ack van Rooyen, Michael Moore, Peter Herbolzheimer, Benny Golson, Dick Oatts en Kaja Draksler.

Berry van Berkum

Berry studeerde orgel en improvisatie bij Jan Welmers (orgel), piano bij Bert van den Brink en compositie bij Klaas de Vries. Naast zijn praktijk als concertorganist in binnen - en buitenland maakte hij verschillende cd opnamen en radio opnamen ( voor KRO , NCRV , BRT ) met o.a. muziek van Messiaen, Welmers, Frescobaldi en Bach. Tevens is hij actief als begeleider van films en als improvisator in het jazztrio HOT (Het Orgel Trio). Dion Nijland.

Dion Nijland

Contrabassist Dion Nijland maakt al geruime deel uit van de avontuurlijke jazzscene in Nederland. Hij speelt en speelde onder meer in HOT (Het Orgel Trio), Vanbinsbergen Playstation, Colen, Dimami en Talking Cows. Hij is bovendien een productieve bandleider en componist die met Dimami 5 cd’s uitbracht met louter eigen composities. In het theater maakte hij onder meer deel uit van de voorstellingen Woyzeck van Het RO Theater en Brel van Oostpool. Dion is naast zijn speelcarrière hoofdvakdocent contrabas op het ArtEZ Conservatorium in Arnhem.